Thursday 15 December 2011

SECEBIS,SECUBIT KENANGAN AKU...

Zaman sekolah rendah atau budak kecik,membawa satu maksud yang besar.Terkenangkan budak yang nakal,budak yang rajin belajar,pertama kali didenda oleh cikgu dan banyak lagi peristiwa gembira yang berlaku masa ni.Aku nak citer pasal sekolah rendah sebab aku banyak pengalaman best masa sekolah rendah.Sekolah menengah tak.Mungkin aku dah berubah dari seorang budak yang…kepada budak yang…ikuti lah kisah hidup aku ni ye…

Masa zaman sekolah rendah kita gembira selalu.Bebas dan kurang fikirkan tanggungjawab.Ingat nak main,TV,game,jalan-jalan,happy-happy la tu kan.Dekat sekolah pun 80% otak fikir main ngan nak jumpa kawan-kawan je,20% lagi aku fokus dalam kelas sebab cikgu garang-garang.Tapi walaupun dorang garang,perangai asik nak main tu tetap tak leh ilang.Akibatnya,tu yang kena rotan,kena berdiri atas kerusi,kena lari satu padang,kena jemur tengah panas…hahaha..nostalgia-nostalgia.

Waktu rehat pulak,loceng bunyik je,acara lumba lari pun bermula.Sape cepat sampai kantin,takde lah kena berhimpit-himpit dan makanan pun kita dapat.Selesai je makan,tak boleh masuk kelas waktu rehat.Ada yang pergi pusat sumber.Tapi budak cam aku ni??Pusat sumber adalah tempat yang bosan…hahaha…Masa ni la aku ngan kawan-kawan main galah panjang ke,takraw ke,konda-kondi,bola sepak tin,main getah dan macam-macam lagi la.Banyak sangat mainan nye.Tapi bukan yang gajet-gajet atau teknologi la.Lau nak tau lagi lanjut,nanti aku citer kat lain punya citer…

Berbalik pada citer lepas main tadi,biasanya lepas waktu rehat,budak-budak laki baju nya akan basah,badan bau peluh.Masa tu gak la aku tak selesa nak belajar.Dalam otak dah fikir nak balik rumah je.Sekarang ni aku terfikir gak,masa zaman sekolah rendah dulu,masa bila aku fikir nak belajar??Pagi datang sekolah,main masa belajar dalam kelas,rehat main,pastu nak balik rumah.Petang sekolah agama pun cam tu gak.Malam,wat kerja sekolah mana yang aku tau je,yang tak tau besok tiru kawan,pastu tido.Memang tak belajar aku ni…hahahaha…

Aku paling suka hari Jumaat,Sabtu ngan Ahad.Habis je sekolah agama waktu petang masa hari Jumaat,aku terasa macam merdeka.Dalam otak tu dah plan baik aktiviti untuk hari Sabtu ngan Ahad.Biasanya aku memang main ngan sepupu-sepupu aku sebab rumah diaorang je yang dekat.

Hari cuti bermula,awal pagi jam 7 aku dah siap mandi.Hahahaha!...Sarapan tak lagi tu.Aku dah jalan pergi rumah wak aku.Tujuan aku,leh tengok citer katon ngan sarapan pagi ngan sepupu aku.Ramai sikit…hehehe…Biasanya citer katon start dari pukul 9 sampai pukul 12(maksimum).Masa tu lah kitorang akan duduk diam je kat dalam rumah.Antara citer katon yang aku ingat,pukul 9-Sailormoon,9.30-Dragon Ball,10-Oggy & The Coacroches,10.30 Pink Panther,11-Digimon.

Habis je suma ni,baru lah kitorang kuar merayau satu kampong.Tak pun belasa’an(masuk dalam semak atau kebun,istilah Jawa kot,sebab mak ngan wak aku selalu guna)main pondok-pondok,tapi bukan main yang mak-mak tu.Ni kitorang buat rumah dari pokok getah yang kecik lagi dengan pelepah kelapa bali(kelapa sawit).Siap masak maggi,tidur sume tengah-tengah hari buta dalam kebun.Nyamuk??apa lagi,carik la daun-daun kering,bakar…

Aktiviti lain,kitorang gak carik Damar.Damar ni terhasil daripada kayu pokok yang dah reput,terbiar lama(pe yang aku tau la).Selesai carik,proses seterusnye adalah menumbuk Damar tu sampai jadi serbuk yang halus.Lepas tu barulah boleh beraksi dengan api dan masa tu jugak la bila kantoi,sorang-sorang kena tarik telinga,kena cubit sebab main api…hahahaha…

Sekarang ni,semuanya berubah.Kita mula cari kerja.Cari kehidupan.Masing-masing dengan hal masing-masing.Hidup setiap hari sentiasa berulang,dan terus berulang.Sungguh membosankan.Cuti pun cuma beberapa hari.Tak lama macam cuti sekolah.

Hidup ni banyak betul pengalaman dia.Setiap orang ada langkah masing-masing.Hari-hari yang berlalu akan terus kekal sebagai memori..Dengan memori ini,kita akan belajar menghargai apa yang telah kita miliki untuk kita terus dewasa…Kita warnai langit dengan tangan kita sendiri(ni perumpamaan je ye).

Kegembiraan jarang datang bertandang dalam hidup kita tetapi apabila ianya hadir,hargailah ia dengan sebaik mungkin.Jika hidup selalu gembira,segalanya akan lebih bermakna.

Selagi jantung ini terus berdegup,mimpi…persahabatan…keberanian…segala-galanya…!Akan terus diabadikan dalam jiwa ini.Selamanya.

(Cerita yang aku kongsikan ni hanyalah secebis je dari pengalaman hidup aku.Cerita banyak kang,baik aku buat novel je…hahaha…)

1 comment:

  1. terbaek entry ko,
    pengalaman mematangkan kita,
    tak salah utk kita sesekali toleh kebelakang sekadar pengajaran...walau ape pon hidup perlu diteruskan,kegagalan masa lampau sebagai pembakar adrenalin kita untuk mencetuskan gemersik kejayaan,inshaAllah...

    ReplyDelete